Bu yıkama biçimini Hz. Peygamber (asm) kendi uygulamalarıyla bizlere öğretmiştir. Guslün esasen manevi bir temizlik aracı olduğu asla göz ardı edilmemelidir. Zira bedenimizin herhangi bir yerinde görünür bir kir ya da pislik olmasa bile, cünüp olan kişinin ibadetlerini yerine getirebilmesi için mutlaka gusletmesi gerekmektedir.
Eğer gerekli şartlar yerine getirilmezse, bu durum meleklerin evlere girmesini engelleyebilir. Sürekli meleklerle muhatap olan Resûlullah, cünüplük durumunda yıkanmayı asla geciktirmezdi. Cünüp bir kişi, içinde bulunduğu durumdan dolayı namaz kılmak ve Kur’an okumaktan uzak kaldığı için, cünüplükten kurtulmakta acele etmelidir. Cünüplük sebebiyle yıkanmayı ihmal etmek, bereket ve hayrın ortadan kalkmasına sebep olur. (Sünen-i Ebu Davud Tercüme ve Şerhi)
Yıkanma ne kadar özenli bir şekilde yapılırsa yapılsın, guslün yerini tutamaz ve bu durumdan kurtulmak mümkün olmaz. Cünüp olan bir kişi, elinden gelen en kısa sürede gusletmeye çalışmalıdır. Ancak, bu durumda yalnızca namaz vaktinin çıkmasına kadar bir müsaade vardır; geciktirmesi ise günah işlemesine sebep olabilir.
Gusletmeyi namaz vaktine kadar geciktirmek ideal değildir. Güdaife b. Haris (ra) şöyle demiştir: “Âişe’ye (ra) sordum: Resûlullah (asm) cünüplük nedeniyle, gecenin başında mı, yoksa sonunda mı yıkanırdı?” O da, bazen gecenin başında, bazen de sonunda guslettiğini belirtmiştir. Allahu Ekber! Rahmet ve genişlik veren Allah’a hamd olsun, dedim. (Nesâî, tahâre 1
0, 1
1, gusl b; Ahmed b. Hanbel, I,
7)
Hadislerden anlaşıldığı üzere, cünüp olan bir kişinin hemen yıkanması farz değildir; gecenin sonuna kadar guslü erteleyebilir. Ancak gusülde acele etmek daha makbuldür. Resûlullah (asm), ümmetine kolaylık sağlamak amacıyla guslü bazı durumlarda gecenin sonuna kadar erteleyebilmiştir. Cünüp olan kişi, hemen gusletmek zorunda değildir. (Sünen-i Ebu Davud Tercüme ve Şerhi) Eğer cünüp kimse, guslünü namaz vaktine kadar geciktirirse, günahkar olmaz. Muhıyt’te de aynı görüş mevcuttur. (Fetevayi Hindiyye)
Cünüp olan kişi, ilk fırsatta gusletmeye çalışmalıdır. Bu durumda, bulunduğu namaz zamanının çıkmasına kadar bir müsaade vardır; geciktirmesi, günah kazanmasına neden olur. Gusülde acele etmek daha efdaldir. Ali (ra), Resûlullah’ın (asm) şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir: “İçinde resim, köpek ve cünüp tespit edilen eve melekler girmez.” (Ebû Dâvüd, libâs 129; Nesaî, tahâre 167; Dârimî, istîzân 3
; Ahmed b. Hanbel, I, 80, 83, 107, 139, 150)